Så skapar du arbetsglädje på jobbet

Det är ingen självklarhet att alla tycker om att gå till jobbet. Av olika anledningar kan medarbetare lätt känna missnöjdhet, vilket påverkar deras prestation på arbetsplatsen. Dessutom kan det påverka stämningen bland övriga kollegor.

Arbetsglädje är en viktig faktor för att din personal ska må bra på jobbet och även uppfylla det du som arbetsgivare förväntar dig av dina medarbetare. Glada medarbetare genererar motivation bland kollegor och det leder till effektivitet.

Lyssna på dina medarbetare

Det finns flera saker som påverkar hur du som ledare kan öka arbetsglädjen på jobbet för dina anställda. En sak som kan gynna både företaget och dina medarbetare som individer är att vara lyhörd som chef. Många anställda tycker det är viktigt att bli hörda och att deras åsikter räknas. Det är dock något många ledare blundar för och därför kan du göra stor skillnad bara genom att visa att du lyssnar.

”Vi upptäckte att personer som känner mål och mening med sitt arbete och känner att de gör skillnad är friskare, lyckligare och mer produktiva på jobbet, säger Val Kinjersko till SvD.

Utvecklingssamtal och personalmöten är några inslag som brukar gynna den här biten. Det är något som gärna får stå med redan i kontraktet så att personalen förstår att det är en självklar ingrediens på arbetsplatsen.

Både beröm och positiv kritik är något som de flesta uppskattar. Genom att visa uppskattning kan motivationen till arbetet öka. Det har länge pratats om att arbetsglädje på jobbet är nyckeln till framgång. När folk är gladare och nöjdare på jobbet levererar de bättre.