Branschmässor är ett av de bästa sätten för företag att höja sin profil bland olika intressenter. Konkurrensen om uppmärksamhet brukar dock vara hård, det räcker inte bara med att befinna sig på plats med en monter. I den här artikeln kan du läsa de bästa knepen för att få mässbesökarna att prata om ditt företag.
Att som företagare emellanåt ta plats på branschmässor är ett bra sätt för att öka varumärkeskännedomen bland potentiella kunder och samarbetspartners. Det kan också vara ett alldeles utmärkt sätt att locka till sig kompetens som gör skillnad för företagets framtida utveckling. Det är i och med det viktigt att väcka uppmärksamhet med ditt mässbord, ofta i stor konkurrens med andra företagare. Vad ska du tänka på för att din plats i mässhallen ska bli en av de mest välbesökta?
Hitta rätt mässa för ditt företag
Det finns mängder av olika mässor i Sverige varje år som är inriktade på olika branscher och nischer. Så gott som alltid är de bra platser för att nätverka och få bättre koll på vad konkurrenterna sysslar med. Hos Verksamt.se kan du hitta en lista över olika mässor.
Så väcker ni uppmärksamhet
Att väcka uppmärksamhet på mässan handlar om att ni tar ett helhetsgrepp om presentationen.
1. Dekorera er monter
Använd färger och ett tema som stämmer överens med företagets grafiska profil. Det är grundläggande.
2. Hitta ett tema
Visst, det är lätt att tänka att företagsprofilen är temat, men det är en klar fördel om ni kan ta det hela ett steg längre. Kan ni hitta ett tema som går att knyta an till företaget? För att ta ett tydligt exempel: säg att ni säljer bowlingklot och annan bowlingutrustning, varför inte utforma ert monterområde så det liknar en bowlinghall, komplett med att personalen har på sig bowlingsskor. Bara som ett exempel.
3. Bjud på saker
Godis, kaffe eller vad ni nu kan komma på. Gärna någonting som stämmer överens med temat och företagsprofilen. Gärna i förpackningar med företagets logotyp på. Ännu bättre är om ni lyckas komma på en giveaway som är lite humoristisk kopplad till varumärket.
4. Arrangera tävlingar eller lekar
Frågesporter, fiskdammar eller andra typer av utmaningar väcker uppmärksamhet. Självklart bör ni annonsera ut tävlingen och resultatet i sociala medier.
5. Profilkläder till personalen
Personalen gör avtryck om de går klädda i profilkläder både vid er monter och när de minglar runt i mässhallen. Besökarna känner igen ert varumärke om de sett det på någon innan. Sånt gör skillnad.
6. Var givmilda
Var givmilda med era kunskaper. Pitcha alltid era produkter tillsammans med intressant information. Gör ett besök i er monter så värdefullt som möjligt för era besökare. Det gör avtryck och skapar mervärde.
Vad en bra prestation på mässan kan ge
Björn Johansson är VD på ett företag som arbetar med mekaniska applikationer. Han konstaterar i en intervju med Privata Affärer att hans företag lockat till sig de största kunderna i samband med mässor. Men det är inte bara i den änden ni kan nå framgångar. Även arbetssökande söker sig till mässor för att knyta nya kontakter.