En av de första åtgärderna för en växande e-handel är att satsa på ett större lager. Läs mer om det här!
Har du en e-handel som växer? Grattis! Det är svårt att slå känslan av ett eget företag som verkligen börjar ta fart. Snart kommer du dock märka att du inte riktigt hänger med i svängarna. Kanske växer verksamheten i en så hög hastighet att det börjar bli dags att utöka på flera håll; med personal, nya effektiva IT-system – och framförallt, ett större lager. Den lilla lokalen som redan var lite trång från början kanske börjar bli ohållbar att använda till ditt växande företag. Här behöver du raskt titta efter större lagerlokaler, så att du snart inte sitter i en flaskhals.
Planera ditt lager
Det smartaste är förstås att tänka långsiktigt. Skulle din verksamhet växa ytterligare inom kort tid vill du inte sitta med samma växtvärk igen, så överdimensionera gärna när du väljer ny lagerlokal. Ett tips är att utifrån planritningen rita upp hur du vill att lagret ska vara disponerat. Tänk på att ha gott om plats mellan hyllor etc. så att eventuella truckar och liknande får plats att sköta sitt jobb. Planera utifrån de varor som behöver få plats på hyllorna med tanke på kartongstorlekar och tillgänglighet.
Grenställ och förvaring
Hyllor och annan lagerinredning är förstås ett kapitel i sig som behöver lite extra omsorg för att allt ska bli så bra som möjligt. Beroende på vad du säljer kan det vara aktuellt med skräddarsydda grenställ som är perfekta för varor som är långa och skrymmande. Grenställen är dessutom byggda för att klara hög vikt, något som känns extra tryggt om du arbetar med tyngre saker. Det finns varianter både för lagring inomhus och utomhus. Överhuvudtaget är det bra att du tänker igenom noggrant vad du behöver innan du slår till på ett lagersystem. Skulle du vara det minsta osäker är det bättre att du frågar någon som kan det här med lager.
Ett välplanerat lager handlar inte enbart om förvaring; det ger dessutom en bra överblick. Att ha koll på ditt sortiment och var du hittar vad är oerhört viktigt, särskilt i situationer där du snabbt ska hitta sålda varor som ska skickas till dina kunder. Kanske behöver du dessutom hjälp av fler anställda – eller av robotar.