Idag har podcasts blivit ett av de populäraste sätten att förmedla sina åsikter och eller prata om aktuella samhällsproblem. Många kändisar poddar och når ut till tusentals lyssnare varje vecka. Men vem som helst kan faktiskt starta en podd och bli riktigt stor. Här tar vi en närmare titt på hur du blir en framgångsrik poddare.
Alla som driver stora poddar idag är långt ifrån kända. Det är vanliga människor som vill dela med sig av sitt specialintresse eller sina tankar. Alltså kan du göra samma sak. Så gör dig själv en tjänst och investera i bra podcast utrustning och fundera ut vad din podd ska handla om. De flesta väljer att podda tillsammans med en eller flera stycken men du kan också köra själv.
Tänk ut ett bra ämne
Det första du måste göra när du startar en podd är att tänka ut ett riktigt bra ämne. Självfallet ska det vara ett ämne som du brinner för och vill involvera dig i. Vissa poddare väljer även att bjuda in intressanta gäster inom ämnet varje vecka för att få en bredare spridning. Det syns ganska snart om du bara pratar om vad du tror andra tycker om istället för ditt eget intresse. Du kan även välja att ha en ganska allmän podd och prata lite om allt möjligt. Men du måste ändå ha en stark anledning till varför folk ska lyssna på din podd varje vecka. Några av de intressantaste ämnena på poddar brukar vara:
- Poddar i dokumentärformat
- Poddar som tar upp olika rättsfall
- Poddar om sport
- Poddar som bjuder in intressanta människor för intervjuer.
Detta är dock bara exempel och det är viktigt att du tänker på vad du verkligen vill prata om. Det måste även vara ett ämne där det finns material att prata om vecka efter vecka.
Skaffa riktigt bra utrustning
Om du är seriös med ditt poddande är det viktigt att du lägger ner en slant på bra utrustning. Ingen kommer lyssna på din podd om det sprakar i bakgrunden eller om det inte går att tyda vad du säger. Idag finns det färdiga paket med all utrustning som behövs, inklusive bra mikrofoner. Tänk också på att spela in i ett bra ljudisolerat rum så det inte låter ihåligt eller ekar. Det kan krävas lite träning innan du vet vad som passar bäst. När du väl börjar spela in podden finns det flera olika kanaler du kan ladda upp den på. Några av de vanligaste är Acast och Spotify.
Hitta någon som klipper och marknadsför podden
Du kan förstås göra dessa saker själv men det beror på om du har tiden eller inte. I det färdiginspelade materialet ska det inte finnas några hostningar eller harklingar. Detta måste någon klippa bort. Om du ska nå ut med din podd och bli framgångsrik krävs det också att människor blir varse om att den finns. Därför bör du också lägga tid på marknadsföring och fundera över hur du ska nå ut till en större målgrupp med din podd.