Att marknadsföra det egna företaget

Det är inte alla som längtar efter ett nio till fem-jobb. Med en allt instabilare arbetsmarknad är det många som väljer att ta saken i egna händer och jobba mer flexibelt. Nuförtiden är det vanligt att jobba som frilans i många olika branscher. Några exempel är mediabranschen, konsulter av olika slag, musiker eller skådespelare. Dessa yrken är populära och har hög status vilket gör att det blir hög konkurrens om sådana anställningar. Detta har lett till en arbetsmarknad med ett stort antal frilansare och egenföretagare.

Det smartaste om du vill frilansa är att starta ditt eget företag. Det är hårt slit och många timmars arbete som ligger bakom det, men det är helt klart värt det för den som vill vara sin egen chef. Som egenföretagare måste du själv göra upp budget, skaffa kontorslokal om du behöver en sådan och marknadsföra dig själv. Att marknadsföra företaget tycker många är svårt, och många tror att de behöver lägga en massa pengar på det. Men om du är smart och strategisk när du väljer marknadsföringstillfälle så behöver det inte alls vara jobbigt eller dyrt. Först och främst ska du se till att skapa ett nätverk som är gynnsamt för dig. Gå på mingelkvällar, konferensdagar, fester eller seminarier där du kan knyta kontakter med folk i samma bransch. Se till att ha visitkort och annat som du kan dela ut till människor som du pratar med. Du ska dessutom ha din företagslogga tryckt på alla brev, papper och kort som du skickar. Sådant kan du till exempel fixa hos Johnlook för en bra peng. Om du vill göra det lilla extra för dina befintliga kunder så kan du även skicka med någon liten gåva i dina brev, fakturor eller paket. Bra service uppskattas mer än du kanske tror, och nöjda kunder genererar i fler kunder, skapar ett gott rykte och ger slutligen större omsättning. För mer tips kan du också kolla in Sveriges Marknadsförbunds hemsida.